آداب تقارن ماه رمضان در عید نوروز

0

ایام‌ماه مبارک رمضان برای ما ایرانی‌ها دست‌کمی از ایام نوروز ندارد، چراکه اکثریت جمعیتی ما ایرانی‌ها مسلمان است. تقارن‌ماه مبارک رمضان با ایام نوروز به نوعی عید در عید محسوب می‌شود و همواره این ماجرا را به فال نیک می‌گیریم.چراکه نوروز برای ما ایرانی‌ها فقط یک جشن ساده کوچک نیست. در واقع نوروز و آیین‌های آن برای ما ایرانی‌ها یک جشن ساده آیینی نیست بلکه در دل آن کلی درس زندگی و انسانیت نهفته است. به همین دلیل با آمدن اسلام به ایران نه‌تنها این سنت زیبای ایرانی از میان نرفت بلکه با تلفیق سنت‌های اسلامی، نوروز برای ما رنگ  و بوی زیباتری گرفت و عمده‌ترین دلیل کم‌رنگ‌نشدن توجه و اهمیت ایرانی به مسائل مذهبی و حفظ شأن آداب دینی و مذهبی در کنار این جشن باستانی است.

فلسفه و چگونگی پیدایش عید نوروز

خاستگاه اصلی عید نوروز، ایران باستان میباشد. با توجه به روایت‌های افسانه‌ای موجود، نوروز در زمان جمشید، پادشاه چهارم پیشدادی ایران به وجود آمده است. در اوستا، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ایران باستان، از فردی به نام جمشید یاد شده که از قدرت فره ایزدی برخوردار بوده است. جمشید با دستور اهورا مزدا، شروع به مقابله با اهریمن می‌کند؛ زیرا اهریمن در آن زمان، خسارات زیادی از جمله قحطی و خشکسالی به بار آورده بود. پس از آن که جمشید، اهریمن را شکست می‌دهد، دوباره شادی و برکت به سرزمین ایران باز میگردد و خشکسالی از بین می‌رود. مردم بعد‌ها این روز را به «نوروز» یا «روز نوین» نام‌گذاری کردند. شاعران و نویسندگان مشهوری همچون ابوالقاسم فردوسی، ابوریحان بیرونی و طبری نیز جمشید را بنیان‌گذار اصلی نوروز می‌دانند.

ثبت جهانی نوروز

مجمع سازمان ملل متحد در تاریخ چهارم اسفند سال 1388 (مصادف با بیست‌وسوم فوریه 2010) قطعنامه‌ای را در رابطه عیدنوروز به تصویب رساند. در این قطعنامه روز اول فرودین ماه (برابر با 21 مارس) تحت عنوان فرهنگ صلح جهانی به نام روز جهانی نوروز شناخته می‌شود.

ریشه‌یابی واژه نوروز
واژه نوروز از زبان فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان، معادل اوستایی آن را navaka raocah حدس زده‌اند.
امروزه در فارسی این واژه برای دو معنی استفاده می‌شود؛
نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) و آغاز سال نو
نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»

ایرانیان باستان از نوروز به‌عنوان «ناوا سرِدا» یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سغدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌خواندند.به عقیده‌ی احسان یارشاطر، بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا، با توجه به قواعد آواشناسی، نگارش این واژه در الفبای لاتین به صورت Nowruz توصیه می‌شود (وی در این رابطه تلفظ فارسی را مبنا قرار داده است). امروزه در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی این شکل از املا استفاده می‌شود.منشأ و خاستگاه نوروز به درستی معلوم نیست. در برخی از منابع آن را به بابلیان نسبت داده‌اند. بر این اساس، شروع برپایی جشن نوروز در ایران به سال ۵۳۸ قبل از میلاد، یعنی زمانی که کوروش بزرگ به بابل حمله کرد برمی‌گردد. در برخی منابع هم زرتشت بانی این رسم معرفی شده است.

ماه رمضان در عید

ماه رمضان یکی از پر برکت ترین ماه های مسلمانان است که خداوند در این ماه به بندگان خود برکت و روزی فراوان می دهد. در این ماه جشن های زیادی برای افطار و با هم بودن برگزار می شود که ثواب زیادی نیز دارد. اگر شما نیز قصد برگزاری یک مهمانی زیبا در ماه رمضان را دارید ابتدا باید به دنبال یک تم یا الگوی خاص برای سفره خود باشید.

در ماه مبارک رمضان، سفره افطار یکی از مهمترین بخش‌های زندگی مسلمانان است. تزیین سفره افطار در این ماه ممکن است به شما کمک کند تا جو آرام و خانوادگی خود را به بهترین شکل نشان دهید. بدین منظور حتما نکاتی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید.

تزیین سفره افطار به سلیقه و میزان خلاقیت شما بستگی دارد اما فراموش نکنید که هدف اصلی، ایجاد یک فضای صمیمی و دلنشین برای افراد خانواده و میهمانان است و لازم نیست حتما به دنبال چیزهای خیلی لاکچری و شیک باشید. در زیر چند راهنمایی برای تزیین سفره افطار در ماه رمضان آورده شده است:

۱. استفاده از ظروف روشن: ظرف هایی که رنگ روشنی مانند سفید، نقره‌ای و طلایی دارند، می‌توانند به سفره شما زیبایی بیشتری بدهند. همچنین این ظرف ها اشتهای انسان را نسبت به غذا بیشتر می کنند. استفاده از ظروف زیبا و جذاب مانند بشقاب‌های بزرگ، ظروف کریستالی و قاشق‌ها و چنگال‌های طلا و نقره‌ای به سفره شما جلوه‌ی متفاوتی بخشیده و احساس لوکسی را به شما القا می‌کند..

۲. استفاده از گل و شمع: قرار دادن گل‌ها بر روی سفره، به آن زیبایی و شادابی بیشتری می‌بخشد. شما می‌توانید از گل‌های طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید. همچنین قرار دادن شمع‌های عطردار و زیبا بر روی سفره، به آن جلوه‌ای دل‌نشین و آرامش بخش می‌دهد.

۳. انتخاب یک تم خاص: اگر می خواهید فقط از ظروف گرد استفاده کنید، تمام ظروف خود را گرد انتخاب کنید و یا تم را روی رنگ مناسبی انتخاب کنید. سپس می توانید عناصر سفره را به صورت جداگانه تزیین نمایید.

۴. پذیرایی کامل از میهمانان: در ماه رمضان، پذیرایی از میهمانان خیلی مهم است. بهتر است در سفره افطار، مواد غذایی متنوع و خوشمزه‌ای برای میهمانان قرار دهید. بهترین مواد غذایی برای سفره افطار شعله زرد، آش رشته، خورشت با پلو، خرما و چای می باشد.

۵. استفاده از سبزیجات و میوه‌ها: قرار دادن سبزیجات و میوه‌های تازه و زیبا بر روی سفره، آن را زیباتر و شاداب‌تر می‌کند و همچنین می‌تواند برای سلامتی میهمانان نیز مفید باشد. خیلی از میزبان ها طبق عادتی که دارند بر روی میز غذاخوری فقط شام و دورچین های آن را قرار می دهند اما در ماه رمضان میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های زیبا و جذابشان، می‌توانند گزینه مناسبی برای تزیین سفره افطاری باشند.

۶. استفاده از لوازم ظریف: اگر به دنبال یک سفره افطاری مدرن و شیک هستید، حتما از لوازمی مانند دستمال‌های دکوراتیو، ظروف برنزی یا چینی، و… در تزیین سفره خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما می توانید چای را در سینی رست قرار دهید. سینی های رست از جنس چوب می باشند و ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.