پیاده روی اربعین گوشه ای از جهل زدایی مدرن

در واقع پیاده روی اربعین گوشه ای از جهل زدایی مدرن است که در قالب یک کار بزرگ فرهنگی از سوی جهان اسلام به مردم ارائه می شود و کارگردانی و بازیگری این نمایش بزرگ فرهنگی توسط خود مردم انجام می شود و هیچ گروه و جناح خاصی مسئول این پروسه فرهنگی تاثیر گذار نیستند.

کم کم صدای پای زوار اربعین به گوش می رسد و کاروان های پیاده روی کم کم سفر خود را آغاز می کنند تا پای در سفری سراسر عشق گذارند و گرد گناهان در این راه پر ازبلای عشق از تن بزدایند و گوشه ای از پیام اربعین را با گامهای خسته خودرا به طور زنده به دنیا نشان دهند.

شاید در نگاه اول پیاده روی اربعین فقط همدردی با اهل بیت امام حسین(ع) باشد اما ثمره این کار فرهنگی بزرگ در سرچشمه حقیقت مشخص می شود، جایی که در روز اربعین حسینی جمعیت میلیونی در مزارعاشق ترین مرد روی زمین گرد هم جمع می شود و یک صدا نام پاک ترین موجود روی زمین را صدا می زنند.

اربعین برنامه ای هماهنگی در ژنتیک شیعیان است که همگی را ناخودآگاه هرساله به مراسمی دعوت می کند که پیش زمینه ی بزرگترین پیام فرهنگی سال یعنی عاشورا را به کسانی می دهد که منکر قدرت عاشورا و مکتب آن هستند.

اربعین حسینی تمکیل کننده پروژه ی فرهنگی بزرگی است که شروع آن از ۱۰ محرم ۶۱ هجری کلید خورد و این پروژه فرهنگی هرساله هواداران بیشتری به سمت خود جلب می کند و این کانون هواداری طی یک هماهنگی و نظم درونی به سمت منبع قدرت خود حرکت می کنند.

رسانه های غربی علی رغم داشتن قدرت رسانه ای بسیار قوی هنوز نتوانسته اند قدرت نرم اربعین را کنترل کنند و در پوشش این پروسه فرهنگی رسانه های خود را شریک قافله عشق می کنند بلکه بتوانند از درون این کار فرهنگی را تخریب کنند اما هر سال بر تعداد هواداران کانون حسینی افزوده می شود و دشمنان خود می دانند حریف این قدرت نرم فرهنگی نیستند.

اربعین تکمیل کننده نمایشی شکوه مند است که بازیگران آن در دنیای امروز هم حضور دارند، درواقع این مردم هستند که ادامه دهنده این نمایش شکوه مند هستند و پیاده روی اربعین تنها گوشه ای از نمایش بزرگی است که کارگردانی آن در پیام بزرگ اربعین حقیقت آن را آشکار می کند.

در واقع پیاده روی اربعین گوشه ای  از جهل زدایی مدرن است که در قالب یک کار بزرگ فرهنگی از سوی جهان اسلام به مردم ارائه می شود و کارگردانی و بازیگری این نمایش بزرگ فرهنگی توسط خود مردم انجام می شود و هیچ گروه و جناح خاصی مسئول این پروسه فرهنگی تاثیر گذار نیستند.

حقیقت ساختاری اربعین سازنده تمدن بزرگی است که اسلام امروز مدیون و وامدار آن است، در حقیقت اسلام پایداری و گسترش امروز خود را مرهون پیام های اربعین است و در واقع اگر اربعین نبود ، عاشورا نبود و اگر عاشورا نبود اسلام بر جای نمی ماند.

اگر حقیقت اربعین را به خوبی دنبال کنیم به منبع دیگری از اسلام می رسیم که امتدادآن در مرزهای ایران اسلامی ادامه یافته است و این کلاف سر رشته ای به نام انقلاب اسلامی دارد که خود زاییده تفکر اربعین است و ادامه دهنده راهی است که ۷۲ نفر آسمانی در ۱۰ محرم الحرام سال ۶۱ هجری آغاز کردند.

انقلاب اسلامی ایران پرثمر ترین درخت عاشورا و اربعین است که بر تارک دنیای اسلامی همچنان بر درخشش خود می افزاید و این چراغ روشن هیچگاه خاموش نخواهد شد چون از منبعی قدرت می گیرد که تکمیل کننده بزرگترین قیام تاریخ اسلام یعنی عاشورا است.

حال که این روزها شاهد آغاز بزرگترین پروژه فرهنگی جهان اسلام هستیم باید شعور و ادراک این کار فرهنگی بزرگ را کسب کنیم و معرفت خود را هرچه بیشتر نسبت به عاشورا و وقایع پس از عاشورا افزایش دهیم.

وحید ابراهیمی

منبع: سپاس

نظرات بسته شده است.