از عاشورا تا زمینهها و نشانههای ظهور امام زمان(عج)
بدون تردید جنس زمینهها و نشانههای ظهور امام زمان(عج) با جنس علائم ظهر عاشورا یکی است و فقط مصادیق و شکل بروز آن متفاوت است،
متاسفانه در نگاه گروههای انحرافی پیگیری نشانهها و علائم ظهور و دعا برای فرج، تنها کاری است که میتوان انجام داد و این در حالیست که قواعد عاشورا با ظهور یکی است و تمام مواردی که در زمان حیات امام حسین(علیه السلام) از یاران و اصحاب آن حضرت خواسته شد بود، با آنچه امروز از ما میخواهند یکی است و تنها در مصادیق فرق دارد.
در طول تاریخ قیامهای مختلفی به وقوع پیوسته است با این تفاوت که افراد فرهیخته و خواص بابصیرت همیشه به دنبال تحلیل حرکتهای تأثیرگذار تاریخی هستند تا با استفاده از آن بتوانند درسهای مهمی برای حرکت صحیح خود و جامعه بگیرند؛ زیرا معمولا اتفاقات بزرگ آینده، ریشه در گذشته دارند، به همین دلیل استکبار جهانی با هزینههای هنگفت دهها موسسه ایرانشناسی و شیعهشناسی تأسیس کرده تا با مطالعه این موضوعات و مهندسی معکوس بر مسلمانان تسلط پیدا کنند ولی با توجه به ولایت پذیری شیعیان، استکبار جهانی همیشه با شکست مواجه میشود.
در این نوشتار کوتاه برآنیم به بررسی علائم ظهور عاشورا و قواعد حاکم بر آن بپردازیم و نگاهی تطبیقی به علائم ظهور امام زمان (عج) و قواعد حرکت جهانی حضرت اشاره کنیم.
علائم ظهور عاشورا
اولین نکتهای که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که چه اتفاقات و نشانههایی بسترساز وقوع حادثه عظیم عاشورا شد؟ در این جا به دو عامل مهم اشاره خواهیم کرد:
۱- انحراف در ارکان نظام دینی
بدون شک زمانی که انحراف حداکثری در حاکمیت ایجاد شود، دین به ورطه نابودی کشیده میشود و در زمان امام حسین(علیه السلام) انحراف در حساسترین رکن اتفاق میافتد و یزید به عنوان خلیفه مسلمین معرفی میشود، تا جای که امام(علیه السلام) میفرمایند: «یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَهِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ؛ یزید مردی فاسق و شراب خوار است که انسانهای بیگناه را میکشد و در آشکارا گناه میکند.»[۱]
خطر انحراف خلافت یزید در حدی بود که امام حسین(علیه السلام) در جواب مروان که امام را نصیحت! کرد که با یزید بیعت کند، فرمود: «باید فاتحه اسلامی که یزید حاکم آن باشد خواند»[۲] در نتیجه یکی از مهمترین دلایل قیام امام حسین(علیه السلام) حضور یزید در رأس حاکمیت مسلمانان بود.
۲- بی تفاوتی خواص نسبت به انحرافات
اگر خواص بیبصیرت بعد از خلافت نامشروع یزید به وظیفه دینی خود عمل میکردند و نسبت به عدم مشروعیت یزید روشنگری میکردند، هیچ گاه حادثه عظیم کربلا محقق نمیشد. «وإنَّما عابَ اللّه ُ ذلِکَ عَلَیهِم لِأَنَّهُم کانوا یَرَونَ مِنَ الظَّلَمَهِ الَّذینَ بَینَ أظهُرِهِمُ المُنکَرَ وَالفَسادَ فَلا یَنهَونَهُم عَن ذلِکَ؛ رَغبَهً فیما کانوا یَنالونَ مِنهُم، ورَهبَهً مِمّا یَحذَرونَ؛ همانا خداوند آنان (بزرگان و خواص) را مورد نکوهش قرار داده به خاطر این که در میان ستمکاران بودند و اعمال زشت و فاسد آنان را مشاهده کردند ولی به طمع آنچه داشتند و از بیم این که در محذور واقع شوند آنان را از آن کارها نهی کردند»[۳]
با بررسی حادثه عاشورا به این نتیجه خواهیم رسید که با بیبصیرتی خواص، اتفاقات غیرقابل جبرانی در جامعه اسلامی اتفاق خواهد افتاد و در صورتی که خواص به وظیفه خود در قبال دفاع از حق و مبارزه با باطل عمل کنند هیچ گاه این فجایع اتفاق نخواهد افتاد.
علائم ظهور امان زمان (عج)
همان گونه که در ابتدای بحث اشاره شد، ظهور عاشورا علائم و قواعدی داشت. بر همین اساس میتوانیم به علائم و قواعد ظهور امام زمان(عج) نیز بپردازیم. بدون شک جنس زمینهها و نشانههای ظهور امام زمان(عج) با جنس علائم ظهر عاشورا یکی است و فقط مصادیق و شکل بروز آن متفاوت است که برای روشن شدن موضوع به دو نشانه از علائم ظهور اشاره میکنیم:
۱-انحراف در حاکمان کشورهای اسلامی
امروزه با توجه به انحراف حکام عربی شاهد مذاکرات کشورهای به اصطلاح اسلامی با اسرائیل و استکبار جهانی هستیم. مذاکره آل سعود و کشورهای خلیج فارس با رژیم صهیونیستی در حالی افزایش یافته است که دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که دستان رژیم کودککش اسرائیل به خون هزاران کودک و زن مسلمان آلوده است و این رژیم نامشروع ظالمترین و خبیثترین دولت روی کره زمین است.
انحراف در حاکمان اسلامی تا جای پیش رفته که شجره ملعونه آل سقوط در جنگ لبنان و اسرائیل در مقابل مسلمانان قد علم میکند و مسلمانان یمن را به خاک خون میکشند و با دلارهای نفتی خود مردم سوریه و عراق را آواره میکنند و با بیکفایتی خود فاجعه منا را رقم میزنند.
۲-بی تفاوتی خواص نسبت به انحرافات
از دیگر نشانههای قابل مشاهده در آخرالزمان این است که دانشمندان و علمای دین نسبت به انحرافاتی که در بدنه امت اسلامی در حال شکل گیری است بیتفاوت باشند. به عنوان مثال مسئله وحدت و مبارزه با استکبار و فرهنگ غربی که زائل کننده دین هست در بین متفکران اصیل اسلامی به طور جدی دنبال نمیشود و این موضوع میتواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
منابع:
[۱]الهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، صفحه۲۳
[۲]سبک زندگی مجاهدانه، محمد مهدی ماندگاری، صفحه۶۲
[۳]همان، صفحه۶۴