زيارت حضرت ابوالفضل

توسل به باب الحوائج عباس بن علي عليهما السلام به چند طريق مختلف:

طريق اول: ابتدا بايد چهار شب چهارشنبه‌اي را برگزيند که دو شب چهارشنبه آن در نيمه دوم ماه قمري واقع شده باشد و دو شب چهارشنبه ديگر يعني سوم و چهارمين آنها در نيمه اول ماه بعدي قرار داشته باشد که به چهارده روزه اول ماه بعدي مي‌رسد. عدد چهار براي اين است که نام مبارک حضرت عباس(ع) داراي چهار حرف است (ع ب ا س).

 سپس در هر شب چهارشنبه به تعداد يکصد و سي و سه بار سوره مبارکه (انّا انزلناه في ليلة القدر) را با اخلاص قرائت کند، به طوري که کلمه آخرين اين آيه مبارکه، که به (مطلع الفجر) ختم مي‌شود، درست بر آخرين لحظه پايان نيمه شب و آغاز بامداد ادا شود.

 براي اين منظور مي‌تواند، آخرين باري که سوره مبارکه (انّا انزلناه) را مي‌خواند، کلمه مطلع الفجر را بخواند تا لحظه پايان نيمه شب و آغاز بامداد برسد.

شب چهارشنبه چهارمي در حدود شب چهارده ماه قمري است که با نام مبارک قمر بني هاشم قرابت دارد. ظهور ارتباط تحت هر نام که باشد در اين شب انجام خواهد گرفت، به اذن خداوند دانا و مقام حضرت مولي اباالفضل العباس(ع).

طريق دوم: گويند در ميان نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز حاجت به جاي آورد در همان شب شروع به اين ختم که منسوب به جناب ابي الفضل العباس(ع) است بنمايد وتا چهل و يک شب به انجام رساند بدون تغيير وقت ادامه دهد، ولي خواندن را در شب آخر گرو نگه دارد تا وقتي که حاجت روا شود و بعد، آن را نيز بخواند و ختم چنين است: (يا من يجيب المضطرّ إذا دعاه و يکشف السوء يا ربّ يا ربّ يا ربّ يا عبّاس بن علي بن ابي طالب الامان الامان الامان ادرکني ادرکني ادرکني.

 ذکر هر يک از کلمات (الامان) و (ادرکني) را تکرار کند نا نفس قطع شود، انشاءالله تعالي به مقصود مي‌رسد.

 طريق سوم: ديگر از طريق توسل به آن حضرت، زيارت آن حضرت است که بنا به مضمون روايات عديده وسيله تقرب به خداوند و آمرزش گناهان و انجام مطالب و روا شدن حاجات اهل ايمان است چنان چه به روايت منقول از مصباح الزائرين ابن طاووس وارد شده است و از جمله اعمال زيارت شريفه اين است که دو رکعت نماز زيارت به جا آورده و بعد از آن بخواند: زيارت نامه حضرت ابوالفضل العباس(ع) که در مفاتيح‌الجنان مي‌باشد.

طريق چهارم: از جمله‌ ختم‌هاي مجرب براي حوئج بزرگ و اداي دين آن است که: شب جمعه غسل نمايد شبهاي بعد، غسل کردن ضرورتي ندارد پس در شب اول که همان شب جمعه است و شبهاي ديگر هر شب هزار مرتبه بگو:

 اللهم صل علي محمد و آل محمد.

 شب شنبه: اللهم صل علي اميرالمؤمنين.

شب يکشنبه: اللهم صلّ علي فاطمة.

 شب دوشنبه: اللهم صلّ علي الحسن.

 شب سه شنبه: اللهم صلّ علي الحسين.

 شب چهارشنبه: الله صل علي علي بن الحسين.

 شب پنجشنبه: اللهم صل علي محمد بن علي.

 شب جمعه دوم: اللهم صلّ علي جعفر بن محمد.

 شب شنبه: الله صلّ علي موسي بن جعفر.

 شب يکشنبه: اللهم صلّ علي علي بن موسي.

 شب دوشنبه: اللهم صلّ علي محمد بن علي.

 شب سه شنبه: اللهم صلّ علي علي بن محمد.

 شب چهارشنبه:‌ اللهم صلّ علي الحسن بن علي.

شب پنجشنبه: اللهم صلّ علي الحجة بن الحسن.

 شب جمعه سوم: اللهم صلّ علي العباس الشهيد.

 به اين ترتيب دو هفته طول مي‌کشد.

 طريق پنجم: کيفيت توسل به ذيل عنايت حضرت قمر بني‌هاشم(ع): شب چهارشنبه دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز ۱۳۳ بار بگويد:

 يا کاشف الکرب عن وجه الحسين عليه السلام

اکشف کربي بحق اخيک الحسين عليه السلام

 و هفت شب چهارشنبه صد مرتبه بگويد:

 اي ماه بني‌هاشم خورشيد لقا عباس            اي نور دل حيدر شمع شهداء جان

 از محنت و درد و غم ما رو به تو آورديم      دست من بي‌کس گير از بهر خدا عباس

 طريق ششم: عبّاس‌ در حروف‌ ابجد مطابق‌ با عدد ۱۳۳ است‌. به‌ تجربه‌ رسيده‌ که‌ اگر کسي‌ براي‌ برآورده‌شدن‌ حاجت‌ و رفع‌ گرفتاري‌، بعد از نماز روز جمعه‌، ۱۳۳ مرتبه‌ رجاءً بگويد: «يا کاشف‌ َالکرب‌عن‌ وَجه‌ الحسين‌ ِاکشف‌ لي‌ کربي‌ بحق‌ اخيک‌ الحسين‌ (ع‌)»حاجت‌ او برآورده‌ و گرفتاريش‌ برطرف‌ مي‌شود.

طريق هفتم:  اشخاصي‌ که‌ در بيابان‌ تشنه‌ و در معرض‌ هلاکند، توسّل‌ جستن‌ به‌ ابي‌ القربه‌ «يااباالقربة‌» موءثّربوده‌ و بدين‌ وسيله‌ رفع‌ تشنگي‌ از آنان‌ مي‌شود. اين‌ امر نيز تجربه‌ شده‌ است‌.

 طريق هشتم: جندي‌ مرحوم‌ بيردر کتاب‌ شريف‌ کبريت‌ احمر مي‌نويسد: در سفر عتبات‌ عاليات‌ در عالم‌ رؤياديدم‌ اگر کسي‌ بگويد:«عبداللهاباالفضل‌ دَخيلُک‌» حاجت‌ او برآورده‌ شود. پس‌ از آن‌ احقر مکرّر به‌آن‌ عمل‌ کردم‌ و حوائج‌ مهم‌ و بزرگي‌ بر آورده‌ شد.

 طريق نهم: به‌ تجربه‌ رسيده‌ است‌ که‌ نذر براي‌ ام‌ّالبنين‌ (ع‌) و اطعام‌ مستمندان‌ به‌ نام‌ اباالفضل‌ (ع‌)، براي‌برآورده‌ شدن‌ حاجت‌ مؤثر است‌.

 طريق دهم: از مرحوم‌ آيت‌الله العظمي‌ آقاي‌ حاج‌ سيّد محمود حسيني‌ شاهرودي‌ «قدس‌سره‌» نقل‌ شده‌است‌ که‌ فرموده‌ بود: من‌ در مشکلات‌، صد مرتبه‌ صلوات‌ براي‌ مادر حضرت‌ اباالفضل‌العبّاس‌(ع‌)، ام‌ البنين‌، مي‌فرستم‌.

 طريق يازدهم: چهار شب‌ جمعه‌، ده‌ مرتبه‌ سورة‌ يس‌، بدين‌ طريق‌: شب‌ جمعة‌ اوّل‌ سه‌ مرتبه‌ ؛ شب‌ جمعه‌ دوّم‌ سه‌ مرتبه‌ ؛ شب‌ جمعه‌ سوّم‌ سه‌ مرتبه‌: شب‌ جمعة‌چهارم‌، يک‌ مرتبه‌ سوره‌ يس‌ به‌ نيابت‌ از حضرت‌ ابوالفضل‌ العبّاس‌ (ع‌) و هديه‌ براي‌ مادرش‌ام‌ّالبنين‌ بخواند، ان‌ شاءالله حاجت‌ رواگردد.

طريق دوازدهم: يکي‌ از ختمهاي‌ مجربه‌ راجع‌ به‌ حضرات‌ چهارده‌ معصوم‌ (ع‌) و جناب‌ حضرت‌ اباالفضل‌ (ع‌) رابدين‌ منوال‌ گفته‌اند: به‌ نيّت‌ قربت‌ مطلقه‌ دو رکعت‌ نماز حاجت‌ بخواند و هزار و چهارصد مرتبه‌ذکر صلوات‌ هدية‌ چهارده‌ معصوم‌ (ع‌) بخواندو صد مرتبه‌ نيز هديه‌ به‌ پيشگاه‌ حضرت‌ اباالفضل‌العبّاس‌ (ع‌)، که‌ بوّاب‌ در گاه‌ آل‌ محمّد (ع‌) و باب‌ ولايت‌ است‌، بفرستند و حاجت‌ خود را بطلبند،ان‌ شاءالله تعالي‌ روا مي‌شود.

 طريق سيزدهم: بين‌ نماز مغرب‌ وعشاء، دو رکعت‌ نماز حاجت‌ بخواند تاچهل‌ ويک‌ شب‌، و توسّل‌ کثيرالبرکات‌حضرت‌ ابوالفضل‌ العباس‌ (ع‌) جويد، بدين‌ طريق‌: بعد از نماز، اوّل‌ ذکر شريف‌ صلوات‌، وسپس‌کلمات‌ زير باتوجه‌ کامل‌ خوانده‌ شود (ضمناًچهل‌ شب‌ که‌ تمام‌ شد، بايد يک‌ شب‌ آخر از چهل‌شب‌ را گرو نگاهداشت‌، تا وقتي‌ که‌ حاجت‌ برآورده‌ شد، آنگاه‌ بجاآورد). کلمات‌ مزبور اين‌ است‌:«يامَن‌ يجيب‌ المضطرَّ اذا دعاه‌ و َ يکشف‌ السوء يا رب‌ يارب‌ يارب‌ ياعباس‌ بن‌ علي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌الامان‌ الامان‌ ادرکني‌ ادرکني‌ ادرکني‌» 

جملات‌ آخر را تکرار نمايد تا نفس‌ قطع‌ شود؛ ان‌شاءالله حاجت‌ روا مي‌شود

 طريق چهاردهم: مؤلف‌ «مکين‌ الاساس‌» آورده‌ است‌: ثقه‌اي‌ خبر داد مرا که‌ حاجت‌ مهمي‌ داشتم‌. از پيره‌ زال‌ جدّه‌ خود شنيده‌ بودم‌ که‌ هر گاه‌ کسي‌ براي‌قضاي‌ حاجتش‌، هفت‌ شب‌ چهارشنبه‌ متوسّل‌ به‌ حضرت‌ عبّاس‌ شده‌ و در هر يک‌ از شبهاي‌مزبور صد مرتبه‌ ورد زير را بخواند، حاجت‌ او به‌ شکل‌ غير عادي‌ برآورده‌ خواهد شد. و آن‌ اين‌است‌: 

اي‌ ماه‌ بني‌ هاشم‌، خورشيد لقا عبّاس‌اي‌ نور دل‌ حيدر، شمع‌ شهدا عبّاس‌ 
از درد و غم‌ ايام‌ ما رو به‌ تو آورديم‌دست‌ من‌ مسکين‌ گير از بهر خدا عباس‌ 
نظير اين‌ توسّل‌ را مرحوم‌ حاجي‌ ميرزا حسين‌ تهراني‌ نجل‌ حاجي‌ ميرزا خليل‌ (از علماي‌ زاهدعصر مشروطه‌) عمل‌ کرده‌ بودند، درد پاي‌ ايشان‌ فوراً ساکت‌ شده‌ و ديگر عود نکرده‌ بود.

 طريق پانزدهم: يکي‌ از مؤثقين‌ محترم‌ که‌ سالهاي‌ متمادي‌ مجاور کربلا بود، در شب‌ يکشنبه‌ربيع‌ الثاني‌ ۱۴۱۴ ِ در حرم‌ مطهّر کريمة‌اهل‌ بيت‌ حضرت‌ فاطمه‌ معصومه‌ (ع‌) نقل‌ کردند: 

صاحب‌ کتاب‌ معالي‌ السبطين‌، مرحوم‌ شيخ‌ مهدي‌ مازندراني‌ سال‌ ۱۳۵۸ هجري‌ قمري‌ در کربلاايام‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ در چند منبر مي‌رفت‌ و آخرين‌ منبرش‌ در رواِ حضرت‌ ابوالفضل‌ العبّاس‌بود. مرحوم‌ مازندراني‌ يک‌ شب‌ فرمودند: هر کسي‌ فرداشب‌ به‌ اينجا يعني‌ به‌ رواِ حضرت‌ابوالفضل‌ العبّاس‌ (ع‌) بيايد، تحفه‌اي‌ به‌ او خواهم‌ داد. فرداشب‌ ما نيز در آن‌ مجلس‌ حاضر شديم‌. 
ايشان‌، توسل‌ و ختمي‌ براي‌ حضرت‌ ابوالفضل‌ العبّاس‌ (ع‌) نقل‌ کرد که‌ انجام‌ آن‌ وقت‌ معيّن‌ وساعت‌ و روز مشخصي‌ ندارد. طريقه‌ ختم‌ را اين‌ طور بيان‌ فرمودند: ابتدا ۱۳۳ مرتبه‌ صلوات‌بفرستيد«اللّهم‌ صل‌ّعلي‌ محمد و آل‌ محمد» نيز ۱۳۳ مرتبه‌ بگويد: «يا عباس‌، يا عباس‌» و بعد ازآن‌ مجدداً۱۳۳ مرتبه‌ بگويد: «اللّهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد». و اين‌ عمل‌ را هر روز انجام‌ دهدتاحاجتش‌ برآورده‌ شود. 
ناقل‌ مطلب‌ افزودند: من‌ براي‌ برآمدن‌ حاجتي‌، بعد ازاتمام‌ ماه‌ رمضان‌ مزبور، از همان‌ روز اول‌شوال‌ اين‌ ختم‌ را شروع‌ کردم‌ ؛ روز هشتم‌ شوال‌ حاجتم‌ برآورده‌ شد. خواسته‌ من‌ اين‌ بود: من‌ درکربلا بودم‌ و مادرم‌ در ايران‌ به‌ سر مي‌برد و مي‌خواستم‌ وي‌ نيز به‌ کربلا بيايد. حضرت‌ عباس‌ (ع‌)عنايت‌ فرمودندو حاجتم‌ ـ آمدن‌ مادر به‌ کربلا ـ رواشد.

 طريق شانزدهم: از بياض‌ خطّي‌ موجود در کتابخانه‌ مرحوم‌ آيت‌الله العظمي‌ آقاي‌ حاج‌ سيّد محمدرضاگلپايگاني‌ «ره‌» طريقه‌ ختم‌ و توسّل‌ به‌ حضرت‌ عباس‌ (ع‌) را اين‌ چنين‌ نوشته‌ است‌: 

از شب‌ جمعه‌ يا شب‌ دوشنبه‌، قبل‌ از نماز صبح‌ شروع‌ تا وقت‌ نماز صبح‌ تمام‌ شود، دوازده‌ روز، وهر روز يکصد و سي‌ وسه‌ مرتبه‌ بخواند: 
اي‌ ماه‌ بني‌ هاشم‌ خورشيد لقا عبّاس‌اي‌ نور دل‌ حيدر شمع‌ شهدا عبّاس‌ 
از دست‌ غم‌ دوران‌ من‌ رو به‌ تو آوردم‌دست‌ من‌ بيکس‌ گير از بهر خدا عبّاس‌

 طريق هفدهم: آيت‌ الله سيّد نورالدين‌ ميلاني‌ فرمودند: مرحوم‌ آيت‌الله آقاي‌ سيّد محمد رضا بروجردي‌«قدس‌سره‌» از علماي‌ بزرگ‌ حوزة‌ علميه‌ کربلا بودند که‌ اخيراً در مشهد مقّدس‌ در جوار حرم‌مطهر حضرت‌ ثامن‌الائمّه‌ علي‌ بن‌ موسي‌ الرضا ـ عليه‌ آلاف‌ التحية‌و الثناء ـ سکنا گزيده‌ بودند. ازايشان‌ در عداد مراجع‌ ياد مي‌شد ولي‌ عمرش‌ وفا نکرد. 

مرحوم‌ بروجردي‌، آن‌ زمان‌ که‌ در کربلا ساکن‌ بودند، براي‌ آشتي‌ و حسن‌ رفتار بين‌ عيال‌ ومادرشان‌ به‌ حضرت‌ اباالفضل‌العبّاس‌ (ع‌) متوسّل‌ مي‌شوند و نتيجه‌ خوبي‌ مي‌گيرند، به‌ طوري‌ که‌صفا و صميميت‌ کامل‌ بين‌ همسر و مادر ايشان‌ برقرار مي‌گردد 
. توسّل‌ ايشان‌ به‌ اين‌ نحو بوده‌ است‌: طبق‌ مشهور ۱۳۳ بار به‌ عدد نام‌ حضرت‌ اباالفضل‌العبّاس‌(ع‌)، ذکر «يا کاشف‌ الکرب‌ عن‌ وجه‌ الحسين‌ اکشف‌ کربي‌ بحق‌ اخيک‌ الحسين‌ (ع‌).

 طريق هجدهم:  و نقل‌ کرده‌اند که‌ مرحوم‌ آيت‌ الله شيخ‌ محمّد حسين‌ اصفهاني‌ (معروف‌ به‌ کمپاني‌) «قدس‌سره‌» مي‌فرمودند: اين‌ ذکر، صحيحش‌ اين‌ است‌: «ياکاشف‌ الکرب‌ عن‌ وجه‌ اخيک‌ الحسين‌ (ع‌)اکشف‌ کربي‌ بوجه‌ اخيک‌ الحسين‌ (ع‌)». مرحوم‌ اصفهاني‌، استاد مرحوم‌ پدرم‌، آيت‌الله العظمي‌آقاي‌ سيّد محمّد هادي‌ ميلاني‌ «قدس‌ سره‌» بودند و منزل‌ مازياد تشريف‌ مي‌آوردند. 

بروز کرامت‌ در «وادي‌ البکا» 
در ديوان‌ ملّا عبّاس‌ شوشتري‌، متخلص‌ به‌ شباب‌ (چاپ‌ ۱۳۱۲) آمده‌ است‌: 
چون‌ سال‌ هزارو سيصد و نه‌از هجرت‌ ختم‌ انبياشد 
هنگام‌ زوال‌ روز عاشورکز غم‌ قد آسمان‌ دوتاشد 
از بهر زيارتي‌ که‌ آن‌ روزمخصوص‌ شهيد کربلاشد 
از شيعه‌ جماعتي‌ در اينجامشغول‌ زيارت‌ و بکاشد 
درحين‌ زيارت‌، ازهمين‌ کوه‌اظهار کرامتي‌ به‌ ماشد 
از وي‌ قطرات‌ خون‌ پديداردرماتم‌ سبط‌ مصطفي‌ شد 
يک‌ قطره‌ نه‌، بل‌ هزار قطره‌يک‌ جانه‌، بل‌ هزار جاشد 
زين‌ کوه‌ گذشته‌ بود خونين‌هر سنگي‌ از اين‌ زمين‌ جداشد 
شک‌ نيست‌ که‌ در چنين‌ مقامي‌گر از حق‌ اجابت‌ دعاشد 
اين‌ رتبه‌ چه‌ ديده‌ شد از اين‌ کوه‌در وي‌ بنيان‌ اين‌ بناشد 
بگريست‌ چو خون‌ به‌ شاه‌ مظلوم‌موسوم‌ به‌ وادي‌ البکاشد 
اين‌ واقعه‌ بر(شباب‌)واحباب‌گر کشف‌ شد از ره‌ صفا شد

  

نذر قرآن براي حضرت ابوالفضل العباس قمر بني هاشم(ع)

         صاحب گنجينه دانشمندان در حالات مرحوم سيد محمد علي دزفولي متوفي ماه رجب سال ۱۳۳۳ قمري مي‌نويسد:

         ايشان از اول طلوع آفتاب تا مقداري از بعد از ظهر، يک قرآن ختم مي‌کرد و پس از آن فريضه ظهر را انجام مي‌داد. وي از اول ماه رجب تا پانزدهم، پانزده قرآن کريم مي‌کرد که پانزدهمين آن را هديه به محضر حضرت ابوالفضل العباس (ع) و باقي آنها هديه به پيشگاه چهارده معصوم (صلوات الله عليهم اجمعين) بود در روز شانزدهم ماه رجب پس از ختم‌هاي قرآن کريم، مرحوم آيةالله آقا سيد ابراهيم غفاري که از مجتهدين و مراجع دزفول در عصر خود بود، به عنوان عيادت و ملاقات مرحوم آقا سيد محمدعلي دزفولي تشريف آورد و اظهار داشت که من،‌ امروز تصميم ملاقات نداشتم اما فلان زن علويه رحمةالله‌عليها ديشب خوابي ديده بود، و خواب خود را به من گفت و تذکري شد که امروز به ملاقات شما نايل شوم.

         علويه گفت: خواب ديدم که خدمت حضرت ابوالفضل العباس(ع) مشرف شدم. عرض کردم عمو کجا تشريف داشتيد؟فرمودند: امروز به عيادت آقا محمدعلي فرزند حاج سيدعبدالله رفته بودم و از آنجا مي‌آيم و مرحوم سيد محمد به سجده مي‌افتد و پس از فراغت از سجده مي‌فرمايد: سجده‌ام سجده شکر بود، زيرا اول ماه شروع به تلاوت قرآن کرده بودم تا ديروز که موفق به پانزدهمين ختم قرآن شدم و آخرين آن را در روز گذشته به حضرت اباالفضل العباس(ع) اختصاص داده بودم سپس مي‌افزايد: خواب علويه از رؤياهاي صادقه بوده و علامت اين است که اين ضعيف پذيرفته شده است،‌ چون حضرت ابوالفضل العباس(ع) فرموده به عيادت من آمده‌اند.

 عريضه

 از يادداشت‌هاي حجةالاسلام آقاي شيخ احمد قاضي زاهدي گلپايگاني

 لذ باقتاب ابي الفضل الذي             کابيه المرتضي يحمي حماه

         اين عريضه به خط والد مرحوم يافتم که سزاوار است نيازمندان و گرفتاران به اين کيفيت دست به دامان قمر بني هاشم حضرت عباس(ع) بزنند و به وسيله آن جناب از خداوند متعال حاجت خواه شوند:

 بسم الله الرحمن الرحيم

 هذه رقعة عبدک … ابن … زاد … اگر صاحب عريضه مرد باشد، و اگر زن است مي‌نويسد: هذه رقعة امتک … بنت… زادة …والسّلام عليک يا مولاي يا سکينة يا عبّاس بن اميرالمؤمنين عليه السّلام و ان تقضي حاجتي انّ بيني و بين الله تعالي ذنوبا قد اثقلت ظهري و اطالت فکري و سلبتني بعض لبّي و غيّرت خطير نمعة الله عندي و منعتني من الرّقاد و ذکرها يتقلقل احشائي و قد هربت الي الله و اليک يا عبّاس ابن اميرالمؤمنين ان تقضي حاجتي اسئلک بحقّ ابيک و بحقّ اخيک الحسين و اخوانک صلوات الله عليهم اجمعين.

 

حقير گويد: در نسخه اين عريضه نسخه بدل‌هايي مشاهده مي‌شود که از احتياطات مرحوم ابوي به شمار مي‌رود و آنچه قلمي گرديد به نظر اقرب الي الصواب آمد. مطلب ديگر آنکه اين عريضه هم بايد به کربلا فرستاده شود و در ضريح مطهر باب الحوائج انداخته شود. فنسال الله تبارک و تعالي ان يرزقنا زيارة قبره و شفاعته في الدنيا والاخرة.

        توضيحات: در اين عريضه هم مانند ساير عريضه‌ها حوائج صريحا بايد نوشته شود. اخيرا نسخه اين رقعه را هم در کتاب دعايي يافتم که عبارت اول آن چنين است: (من العبد الذّليل الي المولي الجليل الکريم سلام الله عليک يا مولاي).